Senaste Inlägg

Mamma

Jag går upp för trappan, känner hur det knyter sig i magen, jag får svårt att svälja, öppnar dörren och ser henne :)
Hon sitter där framför Tv:n, min lilla älskade mamma....hon tittar upp när hon hör att någon ropar


"Hej mamma" och så ser hon mej, ett brett leende sköljer över hela ansiktet

 "Men ÄR det du Malin?"

 Det leendet, det leendet i ögonen som hon får när jag kommer hem till henne, kommer jag att alltid bära med mej, hela livet. Ingen kommer att älska mej som min mamma gör, den kärleken som man bara kan få av sin mor!

Jag går fram till henne pussar på hennes mjuka kinder, känner hur tårarna bränner bakom ögonlocken.....jag vill bara gråta, jag vill bara sjunka ihop på golvet vid hennes fötter och gråta, gråta, gråta...jag älskar henne så....jag känner hur ångesten kramar runt hjärtat.....
Hon tittar upp på mej och säger
 "Jag har längtat så efter dej, jag har så mycket jag vill prata med dej om"

Och så kommer allt som hon oroat sig för, som hon är bekymmrad över, som hon vill bara berätta....det finns ingen människa på jorden som jag verkligen kan lämna ut mej totalt till, som min mamma.
Tillsammans disskuterar, analysserar och skvallrar vi.....hennes ögon lyser av glädje, ett ungdomligt pirr finns i hennes ögon.........

så kommer hemtjänsten.
"Hej Gurli, nu har vi kommit för att göra dej i ordning för natten",

kl är åtta, hon blir nervös, glädjen slocknar, det finns bara oro, något slocknande i hennes blick....

"Malin, ska du gå nu?",
 hörs hennes röst, fylld av ängslan och besvikelse.
"Nää, mamma, i kväll är det fredag och när hemtjänsten gjort dig i ordning ska ju vi ha fest"

Mamma tittar på mej med ett snett leende, lite kaxigt säger hon,
"Ja, det ska vi ju"

 När jag varit några timmar där, hjälps syrran och jag åt, att få henne i säng..jag böjer mej ner över henne pussar henne på kinden, så säger hon
 "Åh..du luktar alltid så gott Malin, och så håller hon hårt i min hand, vill inte släppa den..godnatt min älskade dotter säger hon, jag älskar dig så, jag är så rädd, säger hon, jag vill inte säga högt det jag menar, men jag vill inte skiljas åt, fast jag vet ju att vi måste en gång.....det är så skönt att få vara hemma, det är så tryggt, Malin, kom in till mig innan du går, är jag vaken så kom fram till mej"

Så efter en timme ska jag gå, syrran har precis gått, jag går in till mamma...hon ligger där och blundar, jag går fram till henne, vågar inte ta av henne glasögonen, rädd att jag ska väcka henne, så säger hon
"Har Evis gått? Är du ensam? Jag vill bara berätta en sak, jag har legat och väntat på att vi skulle bli ensam!"
 Så berättar hon...
jag säger godnatt igen och pussar henne på kinden, jag går ur sovrummet, känner hur tårarna kommer, jag kommer inte att klara av att förlora henne, hur i hela friden ska man orka vidare i livet, utan den människa som fått en att klara livet...det är så skört, hennes liv, jag vill inte förlora henne, men jag vet, jag känner långt in i märgen, att vi har henne bara till låns ett litet tag till......min älskade lilla mamma......min bästa vän..Jag älskar henne så......


7 Kommentarer

Postat av: Ida Ruda den 2011-01-22 @ 02:07:41
http://idaruda.tumblr.com

Otroligt vackert Malin

Postat av: Johan Ruda den 2011-01-22 @ 03:58:52
http://www.johanruda.se

Jag har svårt att hitta ord för att kunna förklara för dig hur fint jag tycker det här var.



Vi älskar dig, Malin. Det kommer gå bra.

Postat av: Margaretha den 2011-01-24 @ 08:23:21
http://margarethastankar.blogg.se/

Man blir verkligen varm i hjärtat av att läsa Ditt inlägg. Vilket fantastiskt förhållande Ni har, Du och Din mamma! En stor kram!!

Postat av: Matilda den 2011-01-24 @ 13:41:23
http://annamatildas.blogg.se/

Vad fint Malin, jag ligger här i min säng och tårarna rinner nerför kinderna.

Postat av: Kicki den 2011-01-25 @ 23:41:49

VAAAAAAAAAAAAAAA!!!!!!!!!!!!

Vilken orättvisa, ska bara du få höra hemlisar=(

Du har ALLTID tagit för dig din inlissmare!!!!!!! Ställer dig in för mamma, tror att det bara är DU!!!

Men vi andra då? Varför tycker hon mindre om oss andra döttrar, vi sockersöta rejäla arbetssamma döttrar mot DIG - din...DIN.... SNORHYVEL!!!!!!

Postat av: Cillus den 2011-01-27 @ 16:49:09

Ja du Malin. Sitter här med tårarna rinnande ner för kinderna. Vilket vackert inlägg om mormor, din mamma. Jag kände riktigt hur jag var med er där i rummet. Så nära, så kära och så mycket delar man med sin mamma. Mormor måste få vara med oss ett tag till, men när hon går då finns det bara tusentals vackra minnen kvar. Jag känner ingen godare människa än mormor.



Kram till dig Malin

Postat av: Cillus den 2011-01-27 @ 16:50:06
http://annacecilia747.blogg.se/

Ja du Malin. Sitter här med tårarna rinnande ner för kinderna. Vilket vackert inlägg om mormor, din mamma. Jag kände riktigt hur jag var med er där i rummet. Så nära, så kära och så mycket delar man med sin mamma. Mormor måste få vara med oss ett tag till, men när hon går då finns det bara tusentals vackra minnen kvar. Jag känner ingen godare människa än henne.



Kram till dig Malin


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback