Senaste Inlägg

Räddningsförsök!

I kväll hade jag ungdomsgruppen tillsammans med Leif och Lena i församlingsgården.
Det kom 53 ungdomar dit!
Kan du fatta det? 53 ungdomar kom frivilligt för att vara med oss!
Jag tycker att det är helt FANTASTISKT!

I allafall hade jag uppgiften i kväll att läsa en liten berättelse, jag hittade den i en bok jag hade hemma.
Tycker att den ger en hel del att fundera på!

Så här är den:

Det var en gång en from man som bodde i en by i en liten dal. En dag kom ett enormt regnväder som översvämmade hela dalen. Mannen fick fly upp till sitt hustak för att inte bli dränkt. Hela tiden var han dock helt övertygad om att Gud skulle hjälpa honom. Efter ett tag, när vattnet stod honom upp till midjan, kom en räddningsbåt som erbjöd sig att hjälpa mannen. Han avvisade den och sa:
-jag litar på att Gud kommer och tar hand om mig. Efter ytterligare en stund kom en uppblåsbar räddningsflotte flytande mot mannen. Han såg den men lät den glida förbi i stark förvissning om att Gud själv skulle komma och hjälpa honom.
Det fortsatte att regna och till slut var vattnet så högt att bara mannens mun och näsa stack upp över vattenytan. Mannen kunde fortfarande andas då en helikopter kom, skickade ner en räddningsstege och ropade:
-Kom upp, vi för dej till säkerhet.
-Nej, svarade mannen precis som de andra gångerna.
-Jag litar helt på Gud, han kommer och tar hand om mig.
Helikoptern flög iväg samtidigt som det fortsatte att regna. Munnen och näsan försvann under vattnet och mannen drunknade.

Mannen som drunknat kom till himlen och fick där möta Gud. Han satte sig framför Gud och sa:
-Jag hade en stark tro på dig, jag bad ofta och följde alltid din vilja. Jag förstår inte varför du inte räddade mig?
Gud kliade sig i huvudet och svarade:
Jag förstår inte heller. Jag skickade ju en räddningsbåt, en flotte och en helikopter...

Det sägs att ingen är så blind som den som inte vill se, och det blir så tydligt i berättelsen om den fromme mannen. Det spelade ingen roll hur Gud än försökte hjälpa honom. Mannen väntade sig en helt annan hjälp och på ett helt annat sätt och därför såg han inte att Gud försökte hjälpa honom.

Tänkvärt va?

image474

1 Kommentarer

Postat av: Cilla den 2007-09-19 @ 16:07:25

Hej Malin! Varför svarar du inte på mina meddelanden? Buhuu. Hur gick det med allt och matförgiftningen?? Kram


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback